Vad är Positivt tänkande och hur fungerar det

Vad är egentligen positivt tänkande och vad är det bra för? Att tänka positivt kan ha viktig inverkan på humör och vad man egentligen presterar under en dag. Går man konstant runt med inställningen att ingenting kommer att gå bra kommer det påverka både humör och inställning.

Med en positiv inställning kommer man inte bara tar bra saker på ett bättre sätt utan också motgångar. Saker kommer att gå snett och man kommer att misslyckas ibland, men det är samtidigt något som man kan lära sig väldigt mycket utav. Livet är alltid upp och ner men det är viktigt att hantera det på bästa sätt. Ett misslyckande behöver inte ses som något extremt negativt utan kan också tolkas som att det ger möjligheten att utvecklas och läras.

Inom det här området finns det många böcker att läsa och fördjupa sig inom för den som är riktigt intresserad.  Genom att berätta om sina positiva tankar kan man också inspirera andra i sin omgivning. Det behöver inte vara överdrivet utan bara att vända på saker när en kollega ser något väldigt negativt. Se till att lyfta genom positiva ord och försök motivera med att det kommer att kännas och bli bättre.


Är det någon som har svårt med positivt tänkande finns alltid möjligheten att erbjuda en hjälpande hand och passa på att förklara hur man själv ser på saken. Berätta, lyft och beröm ordentligt så kanske personen kommer att både tänka om och ta efter.

Positivt ledarskap

När det kommer till ledarskap är det viktigt med en chef som kan säga nej, sätta tydliga gränser och vågar visa att man är den som bestämmer. Det finns dock en annan sida som ibland nästan kan bli bortglömd och är väldigt viktig att komma ihåg. Att vara positiv, att kunna ge positiv feedback och verkligen berätta för en medarbetare när det han gjort och presterat extra bra. Genom att lyfta och motivera medarbetarna så skapar man en helt annan stämning på jobbet. Som medarbetare är det inte kul att veta att när chefen kommer så beror det alltid på något negativt. När det är en arbetsplats där man lyfter varandra och motiverar varandra på ett bra sätt kommer det också kännas bättre än att gå till en arbetsplats där alla bara gnäller och tycker att allt verkligen är vedervärdigt.

Positivt tänkande kan med andra ord verkligen smitta av sig på människor och skapa en stämning som är mycket roligare och uppleva. Ett sätt att tänka är att ge så kallad upward feedback till varandra. Det vill säga, man berättar när man uppskattar någon, när någon gör något riktigt bra och bara finns där för varandra. När man får hjälp av någon, kom ihåg och säga tack och var hjälpsam tillbaka. Varje gång du tänker att din kollega har gjort något bra, tänk det inte bara utan berätta det istället. Våga berätta vad du tänker och tycker då det också skapar ett mycket öppnare klimat att arbeta i.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *